پیوندها

[عضویت]
صفحه اصلی > اخبار

چاپ        ارسال به دوست

شناسایی سیاره‌ای که شرایط حیات دارد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ دانشمندان گروهی از سیارات خارج از منظومه شمسی را شناسایی کرده اند که شرایط شیمیایی آن‌ها مشابه شرایطی است که به ایجاد حیات در زمین منجر شد.

محققان دانشگاه کمبریج و آزمایشگاه تحقیقات پزشکی زیست شناسی مولکولی متوجه شده اند احتمال ایجاد حیات درسطح یک سیاره صخره‌ای مانند زمین به نوع و قدرت نوری بستگی دارد که از ستاره میزبان به آن تابیده می‌شود.

تحقیق آن‌ها در ژورنال Science Advances منتشر شده و نشان می‌دهد ستارگانی که نور مافوق بنفش کافی منتشر می‌کنند، به ایجاد حیات در سیارات (با شیوه‌ای مشابه آنچه در زمین اتفاق افتاد) کمک می‌کنند.

در زمین نور مافوق بنفش به ایجاد مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی منجر شد که بلوک‌های اولیه حیات را به وجود آوردند.
درهمین راستا محققان چند سیاره را شناسایی کرده اند که نور مافوق بنفش ستاره میزبان آن‌ها برای ایجاد این واکنش‌های شیمیایی کافی است. جالب آنکه این سیارات در طیف قابل سکونت قرار دارند. در این سیارات احتمالا آب مایع روی سطح وجود دارد.

پل ریمر یکی از محققان فوق دکترا و مولف این تحقیق می‌گوید: با استفاده از این نکته می‌توان جستجو برای سیاراتی با قابلیت حفظ حیات را دقیق‌تر ادامه داد.

همچنین محققان متوجه شدند ستاره‌هایی با دمای مشابه خورشید به اندازه کافی نور منتشر می‌کنند تا بلوک‌های اولیه حیات در سطح آن‌ها به وجود آید. میان سیاره‌های شناخته شده خارج از منظومه شمسی که این ویژگی را دارند می‌توان به Kepler 452 اشاره کرد. البته فاصله این سیاره تا زمین بسیار زیاد است و با فناوری فعلی امکان مطالعه آن وجود ندارد.

١٥:٠٠ - شنبه ١٣ مرداد ١٣٩٧    /    شماره : ٣٦٥٥٥    /    تعداد نمایش : ١٤٥